Promocje książek / Spotkania z autorami

powrót »

2008-03-03 11:04:10



18.00 Projekcja filmu: Extreme Private Eros 1974 reż. Kazuo Hara (98')
20.00 Panel dyskusyjny - Panoptikum - Kino i sztuka zaangażowane społecznie
Uczestnicy: redakcja Panoptikum, Jan Sowa (korporacja ha!art), Mirosław Przylipiak (filmoznawca)
Prowadzenie: Przemek Gulda

Tego wieczoru numer najnowszy oraz numery archiwalne Panoptikum będą sprzedawana w cenach promocyjnych.

Organizatorzy: Akademickie Centrum Kultury UG "Alternator"
Instytut Sztuki Wyspa
Gdańsk DocFilm Festival



Miejsce: Instytut Sztuki Wyspa
Wstęp wolny (prosimy wpisywać się na listę w tytule "panoptikum" na adres wyspainfo@wp.pl)

Koordynatorzy: Grażyna Świętochowska / graz@panoptikum.pl
Tomasz Pupacz / dkf@ug.gda.pl


W numerze poświęconym próbie zdefiniowania zaangażowania w sztuce i filmie koncentrujemy się przede wszystkim na ewentualnych społecznych funkcjach sztuki, nowych formach dokumentalizmu i nowej definicji dokumentu. Chcemy raz jeszcze prześledzić dyskutowane żywo w ostatnich latach zagadnienia obiektywności i rejestracji versus subiektywności i kreacji w dokumencie; rezygnacji z dążenia do obiektywizmu, z indeksacyjnej funkcji (odzwierciedlania rzeczywistości), na rzecz otwarcie ideologicznych manifestów: czy jest to przejściowa moda, znak czasów czy może powrót do – wydawałoby się – zamkniętych w modernizmie utopii. Interesują nas poznawcze aspekty obrazu jako narzędzia refleksji realizowane na przykład w idei eseju wizualnego. Ważne wydają nam się zagadnienia retoryki, perswazji i propagandy oraz traktowania wytworów kultury audiowizualnej jako formy komunikacji społecznej. Celem numeru jest także próba reinterpretacji/rewizji historii kultury, historii poszczególnych mediów artystycznych, a także tez/wizji na temat historii kultury zawartych w samych wytworach kultury audiowizualnej (reprezentacja historii). Pytamy o kanon kultury (kanon czy kanony?) oraz o kryteria kanoniczności. W zgromadzonych tu tekstach znajdują swoją reprezentację aktualne problemy społeczne/polityczne/etniczne zarówno te poruszane poprzez, jak i wywoływane przez wytwory kultury audiowizualnej.

Po raz pierwszy na łamach Panoptikum i po raz pierwszy w języku polskim publikujemy Irit Rogoff. Znajdziecie u nas też Jacquesa Ranciere'a i Guy Deborda. Poza nimi dużo świetnych artykułów autorów rodzimych.

Redakcja
Wydawca:
Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego "Alternator"
Stowarzyszenie A KuKu Sztuka

Projekt współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej


PANOPTIKUM nr 7 (14) 2008 dostępny jest w sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym. Kontakt: dystryb@panoptikum.pl. Od 22 lutego w ogólnopolskiej sieci salonów prasowych Empik.

Cena: 18 pln


Spis Rzeczy Panoptycznych
Intro
I. Dokumentacje rzeczywistości

Jacques Rancière
O sztukach mechanicznych oraz estetycznym i naukowym awansie anonimowych jednostek
Halina Baczewska
Próba atlasu fizjonomicznego pewnej epoki. Ludzie XX wieku Augusta Sandera
Monika Kozień
(Nie)moc zapisu
Agnieszka Pindera
Oko, którego nie możemy zamknąć
Rafał Grzenia
Identyfikacja w filmie dokumentalnym
Bartosz Zając
Rodzinne transgresje Kazuo Hary

II. Krytycyzm-Krytyka-krytyczność

Irit Rogoff
Kim jest teoretyk?
Guy Debord
Społeczeństwo spektaklu
Konrad Klejsa
Kontestacja i kino - refleksje teoretyczne
Jarosław Pietrzak
Jak zabija kapitalizm? Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego jako film radykalny
Monika Weychert-Waluszko
Kurator naiwny – aktywizm jako forma praktyki kuratorskiej

III. Definicje zaangażowania

Mirosław Przylipiak
Walka o prawa ludności murzyńskiej w USA w optyce kina bezpośredniego.<;br /> Przypadek The Children Were Watching
Wojciech Szymański
Hasło rewolucji permanentnej, czyli gejowska fantazja na tematy narodowe
Łukasz Biskupski
Miki i Donald na froncie (wewnętrznym).
Disney Studios podczas II wojny światowej
Dominik Kuryłek
Rysunki z Wietnamu Aleksandra Kobzdeja
Daniel Muzyczuk
„Strzeżcie się artystów przynoszących swe podarki”. Misja Krzysztofa Wodiczko
Roma Piotrowska
W poszukiwaniu społecznej utopii. Geneza sztuki skierowanej na problemy
społeczne i polityczne w środowisku gdańskiej „Wyspy”
Jonathan L. Owen
Współczesny surrealizm czeski i odnowa języka: wczesne filmy Jana Švankmajera

IV. Policja-polityka-polityczność…

Sebastian Jakub Konefał
Między feminizmem a mizoginią: dystopijne ideologie społeczeństwa przyszłości
w kinowej oraz literackiej science fiction po roku 1968
Janusz Stachowiak
Z Hanoi do Hollywood, czyli ewolucja filmu antywojennego z Wietnamem w tle
Łukasz Kobylarz
“Rambo!Your Country Needs You!”, czyli kino w służbie państwa
Paweł Sitkiewicz
Wychowywać czy pouczać? Perswazja i propaganda w polskim animowanym
filmie dla dzieci
Marcin Adamczak
Strategie twórcze w polskim kinie po 1989 roku. Szkic pola produkcji filmowej
Anna Miller
Filmowy ślad środkowoeuropejskiej tożsamości.
Uwagi o filmie Niepochowany Márthy Mészáros.
Anna Łazar
Wokół Choppersów Anny Okrasko
Emilia Brzozowska
Potoczny odbiór sztuki krytycznej w Polsce. Sztuka pretekstem
do eksploracji społecznych wartości, norm, stereotypów,
doświadczenia życiowego
Agnieszka Sosnowska
Usidlić smak słowami o spisku kucharzy
Joanna Szymajda
Kamera i wideo jako narzędzia politycznego dyskursu
w tańcu współczesnym
PL EN
powered by Blueprint