Promocje książek / Spotkania z autorami

powrót »

2007-12-28 15:28:16
Promocja książki "Futuryzm miast przemysłowych. 100 lat Nowej Huty i Wolfsburga" / 16 października, godz. 20:00

Redakcja: Martin Kaltwasser, Ewa Majewska, Kuba Szreder

Autorzy i autorki:
Zygmunt Bauman, Axel Boss, Ulrich Brand, Neil Cummings i Marysia Lewandowska, Albrecht Göschel, Hans - Jochen Luhmann i Martin Kaltwasser, Tadeusz Kowalik, Ewa Majewska, Stefanie Peter, Frank Roost, Axel Schildt, Łukasz Stanek, Alison Stenning, Piotr Winskowski, Przemysław Wielgosz

Artyści i artystki:

Daniel Banaczek, Neil Cummings i Marysia Lewandowska, Rafał Jakubowicz, Folke Köbberling, Pia Lanzinger we współpracy z Pawłem Matyją, LPG Cottbus, Jeannette Merker, modulorbeat, Markus Bader i Jan Liesegang (raumlabor_berlin), Silke Riechert, Bernd Rodrian, Robert Rumas, Janek Simon, Łukasz Stanek

 

wydawca: korporacja ha!art, Kraków 2007

współwydawcy: Teatr Łaźnia Nowa, Kunstverein Wolfsburg

 

Książka dostępna od końca września w księgarniach, salonach prasowych Empik oraz bezpośrednio w korporacji ha!art ( www.ha.art.pl)

 

Strona internetowa ksiązki: www.ha.art.pl/futuryzm



Analityka wielopłaszczyznowa przyszłości miast przemysłowych

"Futuryzm miast przemysłowych. 100 lat Nowej Huty i Wolfsburga" jest interdyscyplinarną propozycją spojrzenia na epokę industrialną, jest też próbą zmierzenia się ze złożonym dziedzictwem modernizmu, propozycją raczej formułowania pewnych pytań i poszukiwania diagnoz, niż wydawania autorytatywnych ocen.

Niniejsza książka stanowi zarazem katalog projektu artystycznego który odbył się w Wolfsburgu i Nowej Hucie (w latach 2005 / 2006) oraz antologię tekstów. Zebrane w nim prace stanowią próbę przedstawienia historii, teraźniejszości i przyszłości miast przemysłowych. Żeby zbudować wizje przyszłości, trzeba zrozumieć przeszłość przemysłu, geopolityki, mikro- i makroekonomii oraz kształtowania wyobrażeń i reprezentacji stylizowanych na realizację utopii obiektów i miast industrialnych. Trzeba odrzucić przesądy i skupić się na drobiazgowej analityce funkcjonowania kapitalizmu, ideologii, reprezentacji, ludzi, skojarzeń i obrazów.

Głównym założeniem książki "Futuryzm miast przemysłowych. 100 lat Wolfsburga i Nowej Huty" była intuicja, że taka unikająca pochopnych podsumowań praca jest w ogóle możliwa. Jej wynikiem jest publikacja, która zawiera teksty stanowiące nie tylko analizy specyficznego kontekstu Wolfsburga i Nowej Huty, ale będące zarazem próbą teoretycznego zmierzenia się z problematyką przyszłości i wyzwań stojących przed miastami doby postindustrialnej. Oprócz tego na książkę składa się dokumentacja prac artystycznych, które zostały specjalnie stworzone na rzecz wystaw w Wolfsburgu i Nowej Hucie. Są one świadectwem zmagań artystów z wyimaginowanym stuleciem dwóch przemysłowych miast, które w przypadku Nowej Huty nastąpi w 2049 roku, a w Wolfsburgu - w roku 2038.

Wolfsburg i Nowa Huta. Dziwne, opuszczone, czasem zarośnięte, czasem gwałtownie rozbudowywane przestrzenie. Muzea utopii, ideologii, produkcji; warsztaty nowych form zarządzania i produkowania wartości. Miasta (post-)przemysłowe – zarówno współczesne wykopaliska najnowszej historii, jak i laboratoria neoliberalnej globalizacji. Nie tyle minione, co raczej ulegające dramatycznej metamorfozie. Kres ery przemysłowej odbija swoje piętno w sposób odmienny w Wolfsburgu, stolicy samochodowego imperium Volkswagena, i w Nowej Hucie, odległej prowincji stalowego królestwa Lakshmiego Mittala. Kiedy w kolebce ludowego samochodu w najlepsze rozwija się spektakularna ekonomia późnego kapitalizmu, wycieczki organizowane dla turystów prezentują hutnicze miasto jako etnograficzną ciekawostkę minionej epoki. Tak wyglądają dziś obszary post-industrialne, tak odmiennie mogą wyglądać dzisiaj fabryki i miasta budowane niegdyś wokół centrów produkcji przemysłowej.

Nad tym pełnym sprzeczności post-przemysłowym krajobrazem rozgrywa się obecnie prawdziwa ideologiczna batalia. Związana jest z ewolucją globalnego kapitalizmu i implementacją neoliberalnej polityki ekonomicznej, która niesie zagrożenie dla socjalnych praw wywalczonych w poprzedniej epoce. W tej walce na szalę rzucany jest także symboliczny potencjał miast takich jak Nowa Huta i Wolfsburg. O ile w Polsce wykorzystuje się patologizację komunistycznego dziedzictwa do legitymizacji nowego systemu, o tyle dla Niemców miasto Volkswagena pozostaje ucieleśnieniem snów nadreńskiego wariantu kapitalizmu.

Symboliczny potencjał Nowej Huty i Wolfsburga ma swoje korzenie w mitologicznych czasach powstania tych miast. Urodzone na kreślarskich deskach, obmyślane na strategicznych zebraniach planistów, wybudowane od fundamentów w pierwszej połowie XX wieku, są pomnikami industrializacji obydwu krajów. Dynamiczny rozwój przemysłu dokonywał się w obu przypadkach w cieniu reżimów: komunizmu i nazizmu, był przesiąknięty ich ideologią, inżynierią społeczną, nowymi rozwiązaniami urbanistycznymi i absolutną wolą zwiększania produkcji. Rozwój obydwu miast jest całkowicie spleciony z dynamiką ekonomii politycznej, to dzięki niej oba miasta stały się symbolami społecznej, ekonomicznej i politycznej historii Polski i Niemiec ostatnich pięćdziesięciu lat. W przypadku Nowej Huty – komunistycznych obietnic wyjścia z zacofania, a następnie drastycznego odprzemysłowienia związanego z implementacją neoliberalnego kapitalizmu, w Wolfsburgu zaś - powojennego cudu gospodarczego i obietnic welfare state, które powoli odchodzą w przeszłość zmiecione przez kolejne fale globalizacji. W tak intensywnym momencie ich historii kusząca jest próba myślenia o ich krystalizującej się, ale niejasnej przyszłości, które to wyzwanie podjęli artyści i autorzy „Futuryzmu miast przemysłowych”.
PL EN
powered by Blueprint